Тема:
Загальне поняття про іменник
Гра « Телефон»
Обладнання: картки іменників.
Завдання: правильно повторити
почуті іменники в тій чи іншій послідовності, що прочитав учитель.
Хід гри: учитель читає іменники
кожного рядка, учні повторюють їх в тій же послідовності. Переможцем вважається
той, хто правильно повторить іменники.
Матеріал
для гри:
картки.
1 картка
Перець, помідор, огірок, капуста.
2 картка
Літак, автобус, трамвай,
тролейбус.
3 картка
Яблуко, абрикос, слива, вишня.
Гра «Знайди свою пару»
Обладнання:
картки
зі словами.
Завдання: утворити синонімічні пари
слів, скласти з ними розповідні речення.
Хід гри: дівчаткам роздаються
слова з лівого стовпчика, хлопчикам – з правого. Діти шукають і утворюють
синонімічні пари, складають з ними речення.
Матеріал
для гри:
Ледар
Ворота
Вівчар
Заметіль
Відраза
Вогнище
Викрик
Базар
Буква
|
Завірюха
Брама
Огида
Вигук
Ринок
Нероба
Чабан
Літера
Ватра
|
Гра «Протилежні значення»
Обладнання: картки зі словами
Завдання: підібрати і записати
слова – назви предметів із протилежним значенням.
Матеріал для гри:
День –
Літо –
Хлопчик –
Вечір –
Смуток –
|
Гра «Знайди свою пару»
Обладнання:
картки
зі словами.
Завдання: утворити антонімічні пари
слів, скласти з ними питальні речення.
Хід гри: дівчаткам роздаються слова
з лівого стовпчика, хлопчикам – з правого. Діти шукають і утворюють антонімічні
пари, складають з ними речення.
Матеріал
для гри:
Місяць
Ранок
Добро
Перемога
Горе
Сльози
Закінчення
Холод
Темрява
|
Радість
Поразка
Сонце
Зло
Вечір
Сміх
Світло
Спека
Початок
|
Гра « Відшукай іменник»
Обладнання:
картки
зі словами.
Завдання: відшукати іменник,
плеснути в долоньки.
Хід гри: вчитель читає слова з
карток, а діти, почувши іменник, плескають в долоньки. Переможцем стає той, хто
правильно знайде іменник.
Матеріал для гри:
1 картка
Мете, замети, метений, заметіль.
2
картка
Біліє, білий, білизна.
Гра « Весняні іменники»
Обладнання:
зошит,
ручка.
Завдання: за 3 хвилини написати в
зошитах іменники весняної тематики.
Хід гри: працюють учні класу або
окремої групи в зошитах. Переможцем вважається той учень, який написав
правильно найбільшу кількість іменників. Тематику слів можна змінювати в залежності від пори
року.
Гра « Іменники на одну букву»
Обладнання: письмове приладдя.
Завдання: за 3-5 хвилин дібрати і
записати іменники на одну букву.
Хід гри: ведучий пропонує на
певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на
питання хто?). Наприклад: на букву в: веселка, віник, ворота, велосипед.
Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу правильно запише
найбільшу кількість таких слів.
Гра «Відгадай іменник»
Завдання: протягом 1 хвилини
відгадати якнайбільше слів – змагаються
3 учні (по одному з ряду)
Хід гри: учень тримає в руках картку,
мовчки читає іменник, пояснює його іншими словами, а діти мають відгадати яке
це слово. Наприклад:
Де все продається – магазин
Ви його їсте щодня – хліб
Холодне і солодке, дуже люблять діти – морозиво і т. д.
Перемагає той учень, у якого однокласники відгадали найбільше слів.
Магазин
Хліб
Морозиво
Продавець
Їдальня
Вода
Мило
Зошит
Крейда
Вовк
|
Лікарня
Цукерка
Сани
Ложка
Лікар
Машина
Річка
Парта
Бабуся
Лисиця
|
Телевізор
Пес
Дідусь
Книжка
Двері
Штани
Чай
Комп’ютер
Хата
Спортзал
|
Дошка
Вікно
Подушка
Лампа
Нитки
Язик
Заєць
Мама
Шапка
Лимон
|
Школа
Тато
Ручка
Пенал
Учителька
Музика
Перерва
Дзеркало
Альбом
Голка
|
Ліжко
Підручник
Сніг
Стіл
Брат
Портфель
Одіяло
Каструля
Киця
Пиріжок
|
Тема: Іменники, що
означають назви істот і неістот
Гра
« Лото»
Обладнання: картки зі словами,
червоні та зелені кружечки.
Завдання: закрити на картці
червоним кружечком ті іменники, що відповідають на питання хто?, а зеленим – що
відповідають на питання що?
Хід гри: кожному учневі роздаються картки і кружечки; по сигналу
розпочинають закривати іменники, що відповідають на питання хто? червоним кружечком,
а зеленим – іменники, що відповідають на питання
що ? Переможцем вважається той, хто правильно виконав завдання.
Гра « Хто? Що?»
Обладнання : малюнки будиночків із
підписами: Хто? Що?, конверт із картками слів.
Завдання: прочитати слова з
карток, розмістити слова – назви істот та неістот у відповідні будиночки з
питаннями.
Хід гри: викликаний учень
отримує конверт і розподіляє слова за групами у відповідні будиночки. Гру можна
повторити кілька разів, заздалегідь підготувавши завдання.
Матеріал для гри: картки.
1)
Білочка, мама, клей,
зошит, вуж, чобіток, учень.
2)
Зозуля, вікно, книга,
бабуся, ведмідь, цукерка.
3) Жираф, пенал, вінок, огірок, джміль, ластівка.
Гра « Ідемо в ліс»
Обладнання:
зошит,
ручка.
Завдання: за 3 хвилини написати в
зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати,
перебуваючи в лісі.
Хід гри: учитель ділить учнів
класу на дві групи: 1 - пише іменники,
що означають назви істот, 2 – що означають назви неістот. Переможцем в кожній групі вважається той учень, який
написав найбільше іменників.
Тема: Власні і загальні іменники
Гра «Вибери потрібну букву»
Обладнання: малюнок хлопчика Володі,
зайчика, текст «Знахідка»
Завдання: вставити потрібну букву,
щоб допомогти Володі потоваришувати із зайчиком.
Матеріал для гри:
Знахідка
Володя йшов лісовою стежиною і побачив
(З з)айчика. Хлопчик упіймав його і поніс додому. У (В в)олоді були (С
с)обака (Б б)ровко і (К к)отик (М м)урчик. Вони потоваришували із (З з)зайчиком
(В в)уханчиком.
|
Гра «Продовж ланцюжок»
Обладнання: письмове приладдя,
аркуш паперу.
Завдання: продовжити ланцюжок
іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.
Хід гри: діти одержують аркуш
паперу, на якому записаний іменник, і продовжують
ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий
звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.
Матеріал для гри:
1 варіант: Полтава - … - … - … - … .
2 варіант: Харків - … - … - … - … .
Гра «Хто перший»
Обладнання: письмове приладдя.
Завдання: дібрати і записати 5
власних іменників у зошит. Переможцем вважається той, хто першим правильно
виконає завдання.
Гра «Засели будиночки»
Обладнання:
малюнки
будиночків із підписами «Власні назви», «Загальні назви»; картки зі словами –
власними і загальними іменниками.
Завдання: читаючи слово з картки, «поселити» його у відповідний
будиночок, повторити правило правопису власних і загальних іменників.
Хід гри: викликаний учень читає слова з карток і розміщує у
відповідний будиночок, коментуючи при цьому свій вибір. Гру можна повторити
кілька разів, викликаючи різних учнів.
Матеріал для гри: картки.
1)
Річка, Антон, Дніпро,
озеро, вулиця, Карпати.
2)
Ворскла, море, газета,
Інна, Київ, гори.
Тема: Змінювання іменників за числами
Гра «Подай сигнал»
Обладнання : сигнальні картки
«однина», «множина».
Завдання: правильно визначити
число іменників сигнальною карткою. Переможцем
вважається той, хто правильно виконає завдання.
Матеріал
для гри:
набір слів: стіл, окуляри, лимон,
рукавички, грибок, руки, книжка, сонце,
мороз, лижі, парта, машини, зошити, заєць, м’яч.
Гра «Однина та множина»
Обладнання: конверти «однина» та «
множина», навчальне письмове приладдя, картки з іменниками.
Завдання : розкласти в конверти
картки з іменниками.
Хід гри: учні розкладають картки
з іменниками в конверти « однина» та «множина».
Перемагає той, хто правильно і швидко виконає
завдання.
Матеріал
для гри:
слова на картках: ліс, гриб, дуб,
ведмідь, книги, верби, мед, ліси, сніг, берези, тварини, лижі.
Тема: Іменники
чоловічого, жіночого, середнього родів
Гра « Рід»
Обладнання: сигнальні картки «ч»,
«ж», «с».
Завдання: просигналізувати, якого
роду іменник.
Хід гри: учні, після того, як
вчитель зачитує іменник, сигналізують, якого роду цей іменник. Перемагає той,
хто правильно сигналізував учителю.
Матеріал
для гри:
набір слів: лосеня, Антон, мишка, стіл,
кошеня, гуска, річка, село, дощ, квітка, лінія, теля, брат, книжка, лоша,
телевізор, сонце.
Гра «Пропоную – вибираю»
Обладнання: картки з іменниками
чоловічого, жіночого, середнього роду.
Завдання: вибрати іменники
чоловічого, жіночого, середнього роду.
Хід гри: гра проводиться з
класом. Перший ряд вибирає серед запропонованих слів іменники чоловічого роду,
другий ряд – жіночого роду, а третій – середнього роду. Матеріал для гри: картки з іменниками
1)
Рись, склянка, жолудь,
море, поле, вікно, малина, ворона, дощ, океан.
2)
Степ, овал, зима, сорока, зяблик, теля, сонце, хатинка, Олег, Ніна.
Гра « Чарівний стілець»
Обладнання:
стілець,
аркуш паперу, ручка, конверт із картками
з позначенням: ч. р ., ж . р., с . р.
Завдання: по сигналу написати сім іменників чоловічого, жіночого або середнього роду.
Хід гри: викликаються три учні,
займають місце на стільці за партою, із картки в конверті дізнаються іменники
якого роду слід записати на аркуші.
Переможцем вважається той учень, який перший справиться із завданням.
Гру можна урізноманітнити, працюючи групою (кожен учень групи пише лише один
іменник).
Гра « Ланцюжок загадок»
Обладнання : загадки.
Завдання: відгадати загадки,
визначити рід іменників – відгадок, пояснити їх правопис.
Хід гри: учитель читає загадку,
діти визначають рід іменників-відгадок, пояснюють їх правопис. Грають три
команди, кожна відгадує по одній загадці. Виграє та команда, яка безпомилково
відгадала більше загадок.
Матеріал
для гри: загадки
1.
Зимою спить, а літом
шумить. (Річка)
2.
У воді росте, а води
боїться. (Сіль)
3.
Яке місто літає? (Орел)
4.
Одна коняка тягне
дванадцять бричок. (Тепловоз)
5.
Що без дірки наливається?
( Овочі, фрукти)
6.
Без рук, без олівця, а
малює без кінця. ( Мороз)
7.
Не має ніг, а ходить, має
вухо, але не чує. ( Голка)
8.
Чорне сукно лізе у вікно.
( Ніч)
9. Не бджола, а гуде, не птах, а летить. (
Літак)
Гра « Римування»
Обладнання : картки зі словами.
Завдання: вчитися підбирати риму
до запропонованих іменників.
Хід гри: учитель пропонує учням
слова на картках, діти відшукують римовану пару. Перемагає той, хто швидше
відшукає римовані пари слів.
Матеріал
для гри:
набір слів: річка, лінь, пень, день, тінь, стрічка.
Гра « Квіти рідного краю»
Обладнання: загадки.
Завдання:
відгадати загадки, визначити рід і число іменника-відгадки.
Хід гри: кожна група заздалегідь
приготувала загадки по темі « Квіти» і пропонує для учасників
команди-суперника. Діти відгадують і визначають рід іменника-відгадки.
Матеріал
для гри: загадки
1.
Стоять у полі сестрички:
жовте очко, біле личко.
2.
Серед пшеничного поля –
тичка, а на тичці – півень у червонім ковпаці.
3.
Цвіте синьо, лист
зелений, гай він прикрашає, хоч мороз усе побив – його не займає.
Гра «Утвори слово»
Обладнання: ланцюжки слів.
Завдання: групи учнів виконують
дії з запропонованими словами за зразком і утворюють нові слова
Хід гри: завдання на дошці для
кожної групи окремо: 1 група – утворює і відмінює іменник з перших складів
запропонованих слів, а 2 група – утворює з букв.
Матеріал
для гри:
ланцюжки слів:
1 група
1.Заєць + даремно +
чари = …
2. Приказка + клас + диня = …
3. Вишенька + разок = …
2
група
1. Пара+ перо + він
+ мама + канал = …
2. Звір + лось + шишка + липи +
корито =…
3. Лава + лин + бамбук + молодий
+ бетон = …
Гра «Кола на воді»
Обладнання:
картки
зі словами-іменниками, аркуші для кожної групи, ручки, маркери
Завдання: учні вибирають картку зі словом, записують на
аркуші стовпчиком. На кожну букву добираються інші слова, до слів речення. На
основі отриманих результатів складають
оповідання, казку, історію, вірш.
Хід гри: кожна група вибирає
слово, працює 10 хвилин, по закінченні представник групи зачитує казку,
оповідання і т.п.
С – сніжок – настав
ранок – прокинулась сніжинка.
Т– танок – закружляла у веселому танку.
І – іней – іней укрив усе навкруги.
Н – небо – небо посилало сонячне проміння.
А – акація – сніжинка сіла на акацію перепочити.
Загадки
- Хто ти? Що? Твоє ім'я?
- Іменна моя сім'я.
Знають всіх в ній поіменно.
А зовуть сім'ю - … (іменник)
Є в людини на прикметі
Сотні, тисячі предметів.
Та щоб їх розмежувати,
Що й кому належить знати,
Поділив усіх як слід,
Добре нам відомий … (рід)
Ребуси
г1а пі2л ві3ло
за3мка пер6 мі100
пі100лет 100янка 7'я
ві3на 100ляр 3вога
100рона 3буна 100вбур
Завдання:
-
змінити за числами;
-
скласти речення;
-
вибрати іменники
чоловічого, жіночого, середнього роду;
-
самим скласти ребус.
Шаради
1. З «К» дає нам молоко
густе,
З «Л» - над річкою росте.
(Коза –
лоза)
2. З «П» на лобі виступає,
З «П» він враз піймає.
(Піт – кіт)
3. З «К» на клумбах
розцвітають,
а без «К» з дерев свисають.
(Квіти – віти)
4. З «Р» траву вмиває,
Ну а з «К» її стинає.
(Роса –
коса)
5. Якщо із «З» це візьмеш
слово,
Великий дощ впаде раптово.
Як тільки «З» на «С» заміниш,
На дереві мене зустрінеш.
(Злива –
слива)
6. Довгий ніс і крила маю,
Влітку всім вам дошкуляю.
А складам зміни місця –
Гарне матимеш ім’я.
(Комар – Марко)
7. Ви, дітки, враз пізнаєте
мене –
Я сильний вітер, що дерева гне.
Склад «КИ» допишете в кінці –
Солодкі вийдуть корінці.
(Буря –
буряки)
8. Мій перший склад смачний
для вас,
Пили у спеку, ще й не раз.
А другий склад, признаюсь я,
Це просто дівчинки ім'я.
Вгадали ціле? Думать годі –
Росте у мами на городі.
(Квас –
квасоля)
9. Це по мені прожитий вік
Рахує кожний чоловік.
Лиш «А» собі я доточу,
І по долині потечу.
(Рік – ріка)
10. Я – рибка срібна із
ставка.
Мені підставиш букву «К»
І я придамся для роботи –
Товсту колоду розколоти.
На «М» заміниш букву «К» -
В мені вам змелеться мука.
(Лин – клин
– млин)
11. З «К» дерева захищає
І на них вона завжди;
З «Н» звірятко заховає
Коли треба від біди;
З «Г» з-за хмари виглядає,
Шапку сніжну не скидає.
(Кора – нора – гора)
12. На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А «Г» на «Б» змінить,
Звірятком стане вмить.
(Гілка –
білка)
Немає коментарів:
Дописати коментар